Tegenwoordig is “koffie” veranderd in een beleving. Toch mogen we niet vergeten dat Nederlandse merken als Douwe Egberts en Philips thuis koffiezetten gemakkelijk en snel hebben gemaakt en variatie hebben geïntroduceerd. Volgens het koffie en thee informatie bureau drinken consumenten in Nederland nog altijd 70% van hun koffie gewoon thuis!
Er is wel steeds meer ruimte en variatie voor koffie buiten de deur gekomen. Je hebt de afgelopen jaren de meest uiteenlopende koffietenten uit de grond zien vliegen. Gewoon zomaar ergens een kopje koffie drinken zit er nauwelijks meer bij. Consumenten kiezen bewust waar ze heengaan en wat ze specifiek willen. Dit is een tweeledig fenomeen:

  1. Of je bent op zoek naar een snelle bak koffie, hiervoor worden vaak de grotere meer bekende koffiehuizen uitgekozen. Waar de mogelijkheid is de koffie aan de bar/counter of zittend te drinken of eventueel mee te nemen.
  2. Of je kiest voor koffie in één van de kleinere, “niet commerciële” koffiezaakjes. Deze ontwikkeling wordt ook wel de 3th wave-coffee genoemd. Dit is de beweging van mensen die koffie weer verandert in ambacht. Koffiefanaten kiezen voor een focus op het product koffie en niet op merken of massaproductie. De specialty coffee-subcultuur is niet afhankelijk van grenzen en gebieden, het internet zorgt voor de grote verspreiding en verdieping van kennis en ervaring.

Tegenwoordig komt bijna alle koffie uit Midden-Amerika, Brazilië en de tropische delen van Zuid-Amerika. De wereldproductie van koffie bereikt ongeveer 150 miljoen zakken per jaar, waarbij Brazilië met meer dan 1/3 van de productie op de eerste plaats komt.