De grootste ontwikkelingen voor koffie zoals we het nu kennen vinden vanaf de jaren ’90 plaats. Deze ontwikkelingen zijn met name gericht op het gebied van verkopen en serveren.
Onder andere Starbucks speelt in de jaren ’90 in op de individualisering van de Westerse samenleving. Dit doen ze door op maat gemaakte koffie aan hun klanten aan te bieden. Let op: Dit is tegenwoordig heel gewoon. Ook jij kent naast de Starbucks vast nog wel een koffiezaakje waar je je eigen bonen uit kunt kiezen en er gevraagd wordt of je je cappuccino met gewone, soya of kokosmelk bereid wilt krijgen?
Koffiemerken worden vanaf deze tijd steeds meer als statussymbool gezien. Hierdoor zag je steeds meer consumenten koffie meenemen. Waar koffie eerst weer voor iedereen was, zie je dat sommige merken exclusiviteit proberen te creëren.
Nog een ontwikkeling die we aan deze bedrijven te danken hebben is de opkomst van de barista. ‘Barista’ kan dan een Italiaans woord zijn. Echter: dit is inmiddels een wereldwijd bekend en steeds meer erkend beroep geworden door deze organisaties! En in onze tijd niet meer weg te denken!
In 1901 werd het eerste oplosbare koffiepoeder geïntroduceerd. Waarna in 1938 Nestlé de basis legt voor de commerciële verkoop van oploskoffie. Hierna brand eigenlijk niemand thuis meer koffie.